Nefiks
Torek, 21 November 2017

Sheena Lindahl: »Put yourself out there!«

Zavod Nefiks in Veleposlaništvo Združenih držav Amerike v Ljubljani sta v ponedeljek, 6. marca 2017, v prostorih Študentskega kampusa v Ljubljani organizirala dogodek Tudi ženske smo lahko uspešne podjetnice!, namenjen zgolj mladim ženskam, ki jih zanima svet podjetništva.


Finančna osamosvojitev že pri sedemnajstih
Na obisku smo imeli zares posebno gostjo in izjemno podjetnico iz Združenih držav Amerike, Sheeno Lindahl, predsednico in soustanoviteljico globalne organizacije Empact (Extreme Entrepreneurship Education), ki spodbuja širitev podjetniške kulture s podporo zagonskim podjetjem v začetnih fazah njihovega razvoja. Gre za podjetnico, ki se je z uporabo inovativnih strategij že pri sedemnajstih letih finančno osamosvojila od staršev ter sama plačevala šolnino, obenem blestela v šoli, opravljala osemurni delavnik na delovnih mestih, ki jih je imela rada, ter vstopila v svet podjetništva. Leta 2005 je diplomirala iz komunikacijskih študij (Communication Studies) na New York University. Le leto kasneje jo je Business Week uvrstil med 25 najboljših ameriških podjetnikov, mlajših od 25 let, njeno zgodbo o uspehu so predvajali tudi na več vplivnejših televizijskih programih.


»Dobro je imeti načrt, vendar je predvsem pomembno biti tudi fleksibilen«
Z nami je delila svoje začetne korake v svetu podjetništva. Začela je s prodajo knjig o podjetništvu, a kaj kmalu je ugotovila, da prodaja knjig ne obeta zadostnega zaslužka, in na temo, kako zelo je fleksibilnost pri spreminjanju smeri ideje pomembna, je Sheena povedala: »Dobro je imeti načrt, vendar je predvsem pomembno biti tudi fleksibilen, da po potrebi spremeniš idejo, če vsi znaki in odzivi kupcev, kažejo v smer neuspeha.« Prav tako je izpostavila napačno mišljenje, da so najboljše podjetniške ideje vedno v povezavi le z računalništvom, kot so razvoj aplikacij in podobno. Meni, da so dobre ideje prav res lahko iz zelo pisanih, drugačnih področij in (strokovnih) znanj.
Po nezadostnem uspehu prodaje knjig o podjetništvu in razmisleku, kako naprej, sta skupaj s  poslovnim partnerjem, ki je postal tudi njen mož, našla novo idejo in poslanstvo ter začela z Extreme Entrepreneurship Tour (EET) širiti podjetniško kulturo med vedoželjnimi študenti na fakultetah z organizacijo različnih podjetniških vsebin in treningov. Po velikem uspehu obiskov fakultet in izvajanju izobraževalnih vsebin sta razširila delovanje v Empact in Empact 100, na katerem se predstavijo mladi podjetniki, mlajši od 30 let, katerih podjetja presežejo 100.000 dolarjev prihodka na letni ravni.

sheena1 opt
O povezovanju s slovenskimi podjetnicami …
Na vprašanje, ali bi se lahko v teh projektih povezali tudi z našimi slovenskimi podjetnicami, je Sheena odgovorila, da verjame, da ista ideja in pristop ne bosta v vsakem okolju enako sprejeta ali zanimiva in da ima vsako okolje svoje določene specifike in mehanizme za ustvarjanje in podporo podjetniške kulture, kar velja tudi za Slovenijo. Dejala je tudi, da bi bilo zanimivo spoznati in biti na kakem dogodku v organizaciji slovenskih uspešnih podjetnikov, kjer bi lahko delili svoje podjetniške zgodbe, uspehe, podobno kot Empact.


Znanje in knjige kot najboljši mentor
Povprašali smo jo tudi, če je sama imela nekoga, ki jo je usmerjal in pomagal z napotki, nekakšnega kariernega mentorja. Potrdila je, da je vedela, kje najti pomoč in nasvete, vendar je izpostavila moč znanja v knjigah kot njenega glavnega in najmočnejšega »mentorja«. Glede pomembnosti kratke in jedrnate predstavitve podjetniške ideje (ang. Elevator Pitch) za pridobitev pozornosti in potencialnih investitorjev je poudarila, da je potrebno dobro dodelati svojo idejo in poznati svoje kupce.


Ženske in podjetništvo
Na vprašanje, ali se je sama kdajkoli soočila s kakimi ovirami kot ženska v poslovnem svetu, je gostja odgovorila pritrdilno in navedla nekaj osebnih zgodb, vendar je poudarila, da se je v praksi naučila ignorirati kakršnekoli izjave in vprašanja s pridihom moškega šovinizma, saj temu ne želi dajati pozornosti.

sheena2 opt
Statistika sicer kaže, da vključenost žensk v podjetništvo v svetu zelo variira in je v Evropi precej skromna. Čeprav več kot polovico evropskega prebivalstva predstavljajo ženske, je med njimi le tretjina samozaposlenih ali ustanoviteljic novih podjetij. Morda je krivo to, da nimajo dovolj pozitivnih zgledov uspešnih podjetnic, okolje, ki ne podpira podjetniške kulture, težje usklajevanje družinskih in poslovnih obveznosti ali pa kaj drugega. Poročilo na osnovi raziskav GEM 2016 (Global Entrepreneurship Monitor) kaže, da se je Slovenija uvrstila na rep vseh 60 držav, zajetih v raziskavo, glede na vključenost žensk v zgodnjo podjetniško aktivnost (t. i. nastajajoče in nove podjetnice), slabše so se uvrstile le še Egipt, Tunizija in Nizozemska. Največ slovenskih podjetnic je starih med 25 in 34 let, sledi starostna skupina od 45 do 54 let. Da se bo za kariero v poslovnem svetu odločilo večje število mladih žensk, lahko doprinesejo tudi dogodki, ki motivirajo in povezujejo mlade ambiciozne ženske, ki morda še razmišljajo o svojem naslednjem pogumnem samostojnem koraku v svet podjetništva.


Kako pomembni so uspešni vzori in tovrstni dogodki je mnenja tudi udeleženka dogodka Urša Poljanšek, ki pravi: »Zgledi vlečejo in Sheena Lindahl je dober zgled podjetnice, ki kreira življenje po svoji meri. Dogodka sem se udeležila, ker sem mnenja, da je podjetništvo ena od poti do večje ekonomske neodvisnosti žensk in verjamem v povezovanje in izmenjavo dobrih praks.«


Z dogodkom  smo tako želeli vnesti več zavedanja o nujnem pomenu podjetnosti in samoiniciativnosti, ki sta ključni kompetenci za kakršnokoli (tudi žensko) podjetništvo, na primeru uspešne in osebne zgodbe Sheene Lindahl. Prav tako razmere na trgu dela od mladih pričakujejo cel spekter veščin in kompetenc in podjetnost je zagotovo ena izmed tistih kompetenc, ki je zelo pomembna pri zaposlovanju.


Najbolj uspešni so tisti, ki delujejo na svoj, unikaten način
Za zaključek smo Sheeno povprašali še, kaj se je naučila od najbolj uspešnih podjetnikov ali podjetnic, s katerimi se je srečala na svoji poti. Poudarila je, da je definicija uspeha za vsakega različna, vendar so v njenih očeh najbolj uspešni tisti, ki so zvesti sebi in delujejo na svoj, unikaten način. Da bi razbila še kake potencialne dvome med nami o podjetniški ideji in prvem koraku, nam je vlila pogum z izjavo »Put yourself out there!« s pojasnilom, da naj nikar ne čakamo, da bo naša ideja »popolna«, preden jo bomo delili s svetom, saj ne more nikoli biti prav zares dokončna, zato kar pogumno z idejo na plano!


Pripravili: Jerneja Milost, vodja kluba Kolegic v Ljubljani, in Maja Đević, vodja projekta Kolegice, Zavod Nefiks
Viri:
www.konekton .net
www. http://ipmmp.um.si/

Foto: arhiv Zavoda Nefiks

Projekt Kolegice sofinancirajo URSM, MOL in U.S. Embassy.

US embassy ALT 1 opt  kolegice logo