Če ste se pred kratkim lotili podjetništva morate pri določanju prodajne cene upoštevati naslednje dejavnike:
- stroške (cena mora pokriti stroške, če želite poslovati z dobičkom),
- kupce (kako sprejemajo ceno glede koristi),
- ravnanje konkurentov,
- elastičnost povpraševanja (reakcija na spremembe v ceni),
- način distribucije izdelka/storitve
- zmogljivost proizvodnje in ponudbe podjetja (kako najbolj optimalno izkoristiti proizvajalne zmogljivosti),
- potrebe po vzdrževanju oziroma trajnost izdelka/storite (npr. koliko je bilo reklamacij kupcev, popravil v garancijskem obdobju izdelkov).
Pri določanju primerne prodajne cene morate dobro poznati tudi zakonitosti delovanja trga. V večini primerov prodajnih cen ne določa podjetje oz. podjetnik, temveč jih okvirno določa trg, kar pomeni, da prodajno ceno določite glede na cene, ki jih ima vaša konkurenca. V primerih, ko imate unikaten izdelek ali storitev in se le-ta značilno razlikuje od ponudbe na trgu, pa prodajno ceno postavlja podjetje in ima pri tem več možnosti, kot jih bomo opisali v nadaljevanju.
Stroški plus ciljni dobiček
Način določanja cen po metodi »stroški plus dobiček« se največkrat uporablja v naslednjih štirih situacijah:
1️⃣ V primerih, ko imate kot prodajalci veliko moč pri postavljanju cen.
2️⃣ V primerih, ko je vaš izdelek ali storitev zelo prilagojen zahtevam naročnika.
3️⃣ V dejavnostih, kjer so cene regulirane s strani države.
4️⃣ V primerih, ko na trg prodirate z novim izdelkom.
V teh primerih je prodajna cena odvisna od stroškov izdelka ali storitve in se v praksi največkrat postavlja kot stroškovna cena plus marža po naslednjem izračunu:
STROŠKI IZDELKA + PROFITNA MARŽA (v % od stroškov) = PRODAJNA CENA
V izračunu lahko kot stroške izdelkalahko vzamete proizvajalno ceno izdelka (stroške, nastale v proizvodnji), polno lastno ceno izdelka – kot smo jo izračunali v prejšnjem članku, ali le spremenljive stroške izdelka/storitve.
V praksi se pogosto dogaja, da kot stroškovno ceno izračunamo le proizvajalno ceno izdelka, v katero pa niso vključeni stroški prodaje, nabave in uprave podjetja. Te stroške morate zato imeti v mislih pri postavljanju marže. Višina profitne marže je odvisna od želenega dobička, hkrati pa mora v tem primeru marža pokriti vse ostale stroške, ki jih niste zajeli v izračunu stroškov izdelka ali opravljene storitve.
Metoda »stroški plus dobiček« ima veliko prednost - zelo enostavno ga je izračunati. Ima pa tudi veliko pomanjkljivost in sicer ne upošteva kupcev. Pomembno se je vprašati, ali bodo kupci pripravljeni plačati takšno ceno, zato dober premislek o višini marže vsekakor ni odveč.
Viri:
https://www.podjetniski-portal.si/uploads/gradiva/spot/poglavje_4_dolocanje_cene.pdf
https://www.pexels.com/photo/white-product-label-1111319/